9-11 november

11 november 2015 - Melbourne, Australië

's Morgens vertrokken uit Apollo Bay onder totaal andere weersomstandigheden  dan de dag ervoor. Ontzettend warm, 34 graden met een warme wind. Verschillende  keren gestopt voor het prachtige uitzicht en koffie. Bij de twaalf apostelen,  een  formatie van 12  rotsen voor de kust, wilden we bij de Gibson Steps naar beneden naar het strand om de formatie vanaf daar te bekijken. Helaas was het hek op slot i.v.m. de onstuimige oceaan. Jammer, maar ook van bovenaf een indrukwekkend  gezicht. Daarna de volgende rotsformatie bezocht, genaamd de Londen Bridge, waarvan een stuk in 1990 is afgebroken.  De 2 mensen die zich op dat moment op de rots bevonden, wat door het instorten een eiland was geworden, werden later die dag gered door een helikopter. Heel veel last van vliegen en die krengen bijten ook nog. In Warrnambool eerst naar de plaatselijke Tourist Information, en daar een motel geboekt. Gekoppeld aan die VVV was een tentoonstelling  en open lucht museum over de geschiedenis  van Flagstone Hill . De 120 km lange kust vanaf Apollo Bay tot Portland werd ook wel de scheepswrakkenkust  genoemd, omdat er tussen 1842 en 1905 meer dan 100 schepen zijn vergaan. Het openlucht gedeelte was een dorp met alle winkels  en huizen die met de scheepvaart te maken hadden.  In het motel bleken ze een wasmachine  voor de gasten te hebben. Vlug een was gedraaid en die konden wij bij de beheerders ophangen op hun waslijnen. Helaas droogde het niet geweldig, en aangezien  er regen voorspeld werd, de was er maar weer afgehaald.  We kregen een droogrek en de rest werd door hun in de droger gedaan. Ruim een half uur later kwamen ze de droge was brengen en wilde er niets voor hebben, eeersteklas service !!!

10 november

Na een heerlijk ontbijt met ham en eggs, gebracht in onze kamer, vertrokken richting National Park The Grampians, helaas in de regen. We hadden een paar dagen ervoor hetzelfde motel gereserveerd als waar Arie en Jannet een paar jaar geleden waren geweest. Uiteraard onderweg gestopt voor koffie en natuurlijk wil iedereen dan weten waar je vandaan  komt en waar je naartoe  gaat. Iedereen is zo vriendelijk en weet te vertellen wat je echt moet gaan zien. In Dunkeld naar de VVV geweest en daar Nederlanders ontmoet uit Sneek.  Zijn kwamen uit Melbourne en hadden kaarten voor ons voor het openbaar vervoer, moesten we alleen geld opzetten en hoefden we de kaart dan niet meer te betalen. Onderweg een aantal keren gestopt  voor het prachtige uitzicht op de bergen, helaas nog steeds in de regen. Bij Halls Gap naar het Brambuk museum over het National Park & Cultuur en over de natuur van Australië, de Grampians en een paviljoen dat de geschiedenis vertelde over de Aboriginals en wat er met hun is gebeurd nadat de Missieposten kwamen en hun nieuwe "cultuur" kwamen brengen en daarmee die van hun volledig vernietigde. Indrukwekkend en triest wat een kleurrijk en zeer oud volk is overkomen. Inmiddels was het droog geworden en hebben we na een wandeling de MacKenzie waterval bezocht. Onderweg leuke informatie gelezen over de planten die er groeien. Helaas was er een dikke mist ontstaan, waardoor we verder niets meer konden ondernemen. Op de terugrit naar het motel zagen we overal kangoeroes die zich niks aantrekken van mensen. Op een cricketveld waren ze rustig aan het grazen en luieren, alleen de moeders met kleintjes zijn erg op hun hoede. Bij het hotel ook een aantal witte kaketoes die op zoek waren naar een lekker hapje. Toen we terugkwamen van het eten liepen er een groot aantal herten bij het meertje bij het motel en uiteraard kangoeroes.

11 november

Opgestaan met de zon en heerlijk buiten ontbeten. De kaketoes waren paraat om ook mee te eten en toen Sjoerd iets ging halen op de kamer moest ik zijn toast beschermen anders waren onze witte vrienden ermee vandoor gegaan. Daarna rustig vertrokken richting Melbourne,  met onderweg diverse stops. Het is ongelooflijk hoe lang je hier kunt rijden zonder een auto tegen te komen. In Melbourne eerst naar het hotel en vervolgens de huurauto weggebracht. Parkeerkosten zijn hoog, bij het hotel mochten we gelukkig 10 minuten gratis staan. Terug via de VVV en gelijk de ov-kaart opgewaardeerd. Er rijdt  ook een tram die gratis is en bij iedere halte wordt verteld wat er te doen is. Het hotel is prachtig, we hebben een nieuwe suite dus een luxe afsluiting van ons Australië avontuur. Morgen de stad verkennen.