2-3 januari, Kaapstad – Kaap de Goede Hoop/Boulders Beach

3 januari 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zo, het Nieuwe Jaar ingeluid en plannen gemaakt voor de laatste week.  Als eerste wilden we naar “Het Kasteel Goede Hoop” en de Kirstenbosch Botanische Tuin. Meteen in de stad waren meerdere wegen afgesloten vanwege de jaarlijkse “Second New Year Street Parade”  van de Cape Minstrels/Kaapse Klopse ter gelegenheid van “Tweede Nuwe Jaar”, een carnavaleske gebeurtenis met veel belangstelling . Omdat wij met TOM.. niet goed konden bepalen op welke alternatieve manier we naar het Kasteel konden gaan, besloten we dan maar eerst naar de Botanische Tuin te gaan. Geen slechte keus, de tuin is prachtig aangelegd tegen de hellingen van de Tafelberg. Uiteraard zijn de planten en bomen die daar te zien zijn, voorbeelden van vegetaties in Zuid-Afrika, dus voor ons veel vreemde planten.  En, ook duidelijk dat veel planten in staat moeten zijn lange tijd zonder water te overleven of te “herleven” als er een beetje water is.

Even een zijstap, over water gesproken.

In de Kaapstad-regio heeft het al maanden niet geregend en zijn verregaande besparingsmaatregelen van kracht. Privé zwembaden mogen niet worden bijgevuld/onderhouden en zijn grotendeels verdampt, auto’s niet gewassen, een bad nemen afgeraden, douchen (kort!) mag uiteraard wel. Iedereen moet zijn steentje bijdragen met het motto “elke druppel besparing helpt”. Ook wij als toeristen moeten eraan geloven, logisch toch!?

Na de Tuin wilden wij toch naar het Kasteel… maar ondanks dat het feest was afgelopen, bleven de straten afgesloten en voor TOM een onbekende situatie, dus maar weer naar het Waterfront… lekker rondgelopen, muziek geluisterd, terrasje gepakt… etc.

Woensdag 3 januari stond in eerste instantie in het teken van de tandarts. Corrie liep al sinds Johannesburg met kiespijn, een ontsteking. Maar, ja… eerst gedacht te wachten tot we terug naar huis zouden gaan… toch anders. Elke dag veel pijn, paracetamol/ibuprofen slikken, slecht eten, slecht slapen… geen optie.  Op Oudejaarsavond met hulp van de  groep vrienden/families in het guesthouse alle tandarts mogelijkheden op een rijtje gezet. Pas op 3 januari zouden de tandartsen weer in bedrijf zijn. Eerst om 15:00, toch gelukkig eerder om 9:30 konden we terecht. Goed geholpen, een wortelkanaal-behandeling, noodvulling, antibiotica en pijnstiller voorgeschreven. De weg omhoog kon worden ingeslagen!

Het dagplan aangepast en naar de Kaap gereden, eerst naar Boulders Beach, het beroemde strand met de pinguins. Ons geduld werd tot het uiterste op proef gesteld, want we waren samen met hee-e-e-eel veel anderen op weg naar deze attractie. Diverse keren in de file en zeker 45 minuten wachten om de parkeergelegenheid op te komen. De moeite was niet tevergeefs…heel  veel pinguins, een geweldig schouwspel.

De Kaap de Goede Hoop hebben we net niet gehaald, aan de rand van het National Park zijn we omgedraaid.

De rit ernaar toe was een prachtige route langs de oceaan.

1. Laura:
    5 januari 2018
    Eindelijk de tandarts... gelukkig!
    Geweldig de pinguins, een luxe dat wij er ook een filmpje van kregen!!
    En denk erom, zoals t bord zegt, pas op voor de apen, toch mam!?

Dikke zoenen van ons
    (Geniet maar van de zon, die is hier niet te vinden)
  2. Ilonka:
    5 januari 2018
    gelukkig Corrie, je lacht , zeker blij dat je bij de tandarts bent geweest!!