29-31 december, Johannesburg - Soweto

31 december 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Enigszins met somber weer vertrokken, iets eerder dan gepland, omdat de ochtend-safari niet doorging vanwege de regen. Meteen een het begin een dilemma… de reisomschrijving zouden we volgen, vanwege eerdere ervaringen met TOM-TOM. Sjoerd had wel het adres van het hotel geprogrammeerd, maar dat zouden we alleen als “nood/reserve” gebruiken.

Maar…..de eerste aanduiding was “rechts” af en dat moest volgens Sjoerd écht “links” zijn… een weg die we op de heenreis naar Kwa Madjawa ook hadden gereden, maar toch..volgens Sjoerd de enige keuze om richting Johannesburg te gaan. Corrie was het daar niet mee eens, immers de afspraak was om de omschrijving te volgen..

Toch links afgeslagen en toen na ca. 105 km een toeristische zijweg werd aanbevolen  en de nummering en de afstand overeenkwamen met de omschrijving, dacht Sjoerd  wel op de goede weg te zijn…. En toen begon de misère, de toeristische weg heette weer Panorama-route door de bergen en daar bleek vanwege de vochtige ochtend een zeer dichte mist te hangen… weinig zicht, weinig toeristisch, erg vermoeiend… en de weg terug niet meer mogelijk. Bovendien kwamen omschrijving en verdere wegennummering na 15-20 km niet meer overeen!??… dus wijze raad was duur… toch maar TOM ingeschakeld en na diverse B en R wegen (ook wéér één met de gevaarlijke “potholes”), kwamen we toch goed uit, anders dan de omschrijving, bij het hotel, ten koste van ca. 60 km extra en 1,5 uur langer in rijtijd.

De volgende ochtend stond een fietstour door SOWETO gepland. We werden opgehaald en naar het vertrekpunt gebracht.

Soweto, de eerste ter wereld (?), in ieder geval in Zuid-Afrika is ooit gebouwd om de zwarte arbeiders van de goudmijnen te huisvesten. Alleen mannen mochten daar wonen in erbarmelijke omstandigheden, “omdat er gewerkt moest worden” !! Het  duurde een hele tijd tot  ook vrouwen in een apart gedeelte mochten gaan wonen… met weinig voorstellingsvermogen kan je voorstellen wat voor toestanden er toen ontstonden…en weer langer tot  er gemengd gewoond mocht gaan worden. Inmiddels zijn er redelijk moderne gedeeltes, maar ook de hutten van asbest golfplaten…

De populatie is nu ca 3 miljoen inwoners, uiteraard nog steeds alleen maar de gekleurde medemens. Er zijn uiteraard meerdere wijken en groepen… overeenkomstig de woonsituatie.

Soweto heeft in het gebruik meerdere vernoemingen gehad, officieel is het de afkorting van “South West Township”, maar in het begin werd het door de arbeiders “So Where To?” genoemd, en de huidige bewoners noemen het ook wel gekscherend “So We Too”.

We hebben door de verschillende delen van Soweto gefietst, met diverse tussenstops bij opvallende plaatsen, af en toe iets drinken/eten, ter ondersteuning  van de lokale kleine middenstand. We kregen daar de Soweto lekkernij, een “oliebol” (zonder krenten), althans daar leek en smaakte het écht naar. Zouden onze voorouder het daar hebben geïntroduceerd? En … dat op 30 december !

Natuurlijk moest er langs de voormalige huizen van Nelson Mandela en Desmond Tutu worden gegaan.

Bovendien naar het gedenkteken van de studenten slachting van 1976, met het museum van Hector Pieterman, de 15 jarig jongen die “wereldberoemd” werd door een illegale foto van een man met de dode Hector in zijn armen.

De tocht werd afgesloten met het drinken ven enkele traditionele dranken, o.a. een 2% bier en een bananendrankje, gevolgd door  een lunch.

Opvallend was de vrolijkheid en vriendelijkheid die wij in alle delen van Soweto zagen, en nergens bedelen of ons lastig vallen. Vooral de kleine jeugd liep uit om overal “high-5’s” te ontvangen. Maar ook de ouderen, lachend en zwaaiend, en gingen met graagte op de foto.

Tegen 15:00u terug in het hotel, te laat om ons andere plan voor die dag te kunnenuitvoeren. We wilden naar het apartheidsmuseum, een top-tip van velen. Helaas sluit dat museum om 17:00u, dus daar moeten we dan maar “een andere keer” naar toe.

Dus hebben we gebruik gemaakt van de shuttle-service van het hotel om naar een superdeluxe en erg grote shopping-mall te gaan. Zo groot, dat je er kon verdwalen!

Wat ons ontzettend opviel was het verschil in soorten mensen in Soweto versus de shopping-mall, werkelijk twee totaal verschillende werelden.  Duidelijk de gegoede klassen van zowel “witte mensen” als de donkeren.

De dag werd beëindigd met een zeer stevig onweer, wederom met hagelstenen van verschillende grootten.

Het middenterrein met zwembad veranderde in een chaos.

Gelukkig konden we vanuit de hotelkamer de puinhoop zien ontstaan.

Wij hebben het getroffen op de fietstour met veel zon, wind en temperaturen van 25+ grd.

1. Bert & Gerda:
    31 december 2017
    Weer een leuk verslag en vanuit een warm (hoogste temp. op 31 dec.) en vooral nat Nederland wensen wij jullie een fijne jaarwisseling!
  2. Jannet van Zuylen:
    31 december 2017
    Vanuit een nat Nederlad isbhet genieten van jullie verhalen. Nog veel plezier en fijne oudejaarsavond. En een heel mooi 2018 gewenst.
  3. Laura:
    1 januari 2018
    Hier met de jongetjes op de bank, Nieuwjaarsdag, zitten lachen om jullie foto’s met hoofdband en hoedje met ketting om!
    De luxe om jullie al gesproken te hebben met jullie Oud&Nieuw en vlak voor die van ons.

Dikke kussen van ons
  4. Hanneke Jasperse:
    1 januari 2018
    Gelukkig en gezond 2018. Wat een mooie verhalen. Kijk er steeds naar uit.
    Groetjes vanuit Delft,
    Rene en Hanneke
  5. Joke:
    1 januari 2018
    Happy new year alle gezondheid en geluk. Was dus weer een uitdaging om te komen waar je wilde zijn. Veel plezier geniet. X
  6. Bert Soeteman:
    1 januari 2018
    Heerlijk Corrie en Sjoerd, alles heel herkenbaar. Allen een beetje pech met het weer!!!
    Nog goede dagen en een fantastisch 2018!!