27-29 december, Kwa Madwala Reserve – Manyatta Rock Camp-Kruger(3)

29 december 2017 - Hectorspruit, Zuid-Afrika

De koffie genuttigd bij een “winkel-mall” in Hazyview.  Zoals meerdere keren vroegen ze aan Sjoerd of hij écht geen melk of suiker wilde.  Men begrijpt er hier niets van dat je gewoon zwarte koffie drinkt. Ook willen ze weten hoe dat smaakt.

Afijn, op weg, slechts ca 150 km naar het volgende doel, het Kwa Madwala Reserve. Goede omschrijving, weinig  problemen, slechts even oponthoud bij een situatie waar men aan nieuwe wegverbindingen werkt. Het laatste asfalt-gedeelte weer vol met “potholes”, dus slalommen en heel rustig rijden. Op het reservaat ca. 6 km onverhard pad. Het Manyatta Rock Camp is een verzameling betonnen “Kleihutten” (Rondavels) op een berghelling, met  vanuit alle hutten een fantastisch uitzicht op de omgeving.  De hutten hebben 2 koepels, een deel met slaapgedeelte en het tweede als badkamer met bad en toilet, zonder douche…. en, tussen de twee delen buiten de douche aansluitend op het balkon!!

Onze kamer/hut lag beneden aan het einde een pad van ca 100 meter met een stijgings-/dalings-percentage van ca.30% (voelde als meer..). Gelukkig stonden medewerkers klaar om ons heen en weer te brengen in een golfkarretje, meestal degene die ”DJ” op zijn naamplaatje had staan. Helaas voor Sjoerd zonder golfspullen en 18 holes.

De klamboe was een soort hemelbed dat aan 1 kant met haken in de muur was bevestigd. Op de eerste avond  trok Sjoerd het ”voorzichtig” los, en kwam een van de haken  uit de muur en viel  het raamwerk op bed. De haak hebben we niet teruggevonden. DJ heeft de zaak weer gerepareerd.

Volgens de reis-omschrijving hadden we de dagen vrij…. toch maar even overlegd met de receptie en … voor ons stonden “geboekt” ->  een middag-safari op het eigen reservaat, een halve dag Kruger en een olifanten-ontmoeting … dus een heel programma!  In overleg met het “management” hebben we de olifanten vervangen door een ochtend safari .

Het reservaat was het kleinste op onze rondreis, ca 2000 ha, dus geen “big 5” te verwachten, mogelijk wel enkele olifanten en verder “klein spul” en krokodillen!

Sjoerd mocht onder begeleiding van de ranger even dicht bij een “slapende” krokodil/crocodile kijken en foto’s maken. Corrie vond het “allemaal..maar.. zo..zo” en legde de situatie vast. Na enkele foto’s en de “bemoedigende” opmerkingen van de ranger dat veel ongelukken gebeuren met krokodillen… vond de “croc” het genoeg en vertrok in een flits van land naar water… tot schrik van Sjoerd en ranger (….en Corrie samen met enkele andere safari-gangers).

De halve dag Kruger was een veel betere ervaring dan eerdere gelegenheden, het erg warme weer (zon en 30-35 grd) werkte daar zeker aan mee, maar vooral de ranger die een zeer scherp zicht had op alle dieren in de omgeving en ze al spotte, voordat ze écht zichtbaar waren. Ook vogels kregen veel aandacht. Én… weer een  beleving met 4 van de 5, dit keer geen leeuwen, inclusief een échte met een luipaard, lopend in het veld naar de bosjes, goed gespot… Sjoerd … weer eens nét te laat met een foto  van het lopende dier, maar wel een aantal heldere plaatjes in de bosjes.

Één korte uitroep via de boordradio… en binnen enkele minuten stonden er 6-8 andere safari-jeeps om ons heen (wij waren de eerste!).

Kruger steeg in ons oordeel en beleving op de ladder der wildreservaten.

De rest van de dag lekker geluierd bij het zwembadje en de rugzak dichthouden vanwege de bavianen… Corrie was daar natuurlijk “scherp” op!

Het buitendiner rond het kampvuur, de Boma, werd gecanceld vanwege opstekende wind en onweersdreiging.

De ochtend-safari, de laatste in onze rondreis-serie is gecanceld vanwege de regen….

Natuurlijk was het buiten douchen, een heel aparte belevenis, behalve die laatste ochtend.

1. Laura:
    29 december 2017
    Prachtig!! Wauw!! Ok ok, nu wel de luipaard gezien! Wauw!! ❤
  2. Gert:
    30 december 2017
    Het zijn leuke verslagen die we met plezier lezen!
    Toch een goeie manier om dit land te bekijken!
  3. Hetty:
    30 december 2017
    De woorden van Gert zouden de mijne kunnen zijn. En ook volgend jaar reizen jullie nog door. Heel veel plezier nog.
    Hetty