31 december – 1 januari, Kaapstad – jaarwisseling

2 januari 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Voordat we op pad konden, moest de auto “even” bladvrij gemaakt worden. Het noodweer van de avond ervoor had onze auto, maar ook alle andere auto’s vol met afgewaaide bladeren,  groen gekleurd.

Gelukkig kregen we hulp van de “manusjes van alles” van het hotel en werd effectief met de tuinslang de auto schoongespoten. (geen waterbesparingsprogramma!)

Na inchecken voor de vlucht naar Kaapstad werden we gebeld door het verhuurbedrijf. We moesten een schadeformulier invullen. De manager kwam naar ons toe in de vertrekhal. Het bleek dat de verschrikkelijke hagelpartij deukjes had achtergelaten op het dak en de motorkap. Dus… afgaande op zijn oordeel het formulier ingevuld. Volgens hem voor ons zonder financiële gevolgen omdat  wij een volledige verzekerings-dekking hadden ,…. afwachten of dat inderdaad zo uitkomt(?).

Na een rustige vlucht naar Kaapstad, met een volgende auto, een KIA Picanto, naar Guesthouse Sunset Decks, net buiten de stad.

Dit keer moesten we zelf op pad voor het avondeten. Op aanraden van Lance en June, het echtpaar dat het guesthouse runt, niet naar de stad, want daar zou het onwaarschijnlijk druk zijn i.v.m. Oudejaarsavond en er geen parkeerplaats te vinden zou zijn. Dan maar eten in de directe omgeving, bij Yo, een “Fusion” restaurant, waar zowel Sushi als Thais eten op de kaart stonden.  Een van de meest mistroostige restaurants die we hebben meegemaakt. Kleine houten tafels en houten keukenstoelen, 3  van de ca. 30 tafels bezet, gedimd/somber licht. Toch goed gegeten.

Het restaurant ligt enkele blokken van het guesthouse,  dus zouden wij er lopend naar toe gaan.

Maar… na meerdere maanden droogte en waterbesparingsprogramma’s van kracht… ging het juist die avond regenen… blije gezichten… wij minder… moeten wij nu juist regen brengen(?). De auto bracht natuurlijk uitkomst.

Om 22:45 zijn we naar de bar van het guesthouse gegaan waar het uiterst gezellig was met enkele buren/vrienden en andere gasten, en goed verzorgd door Lance en June.

Om 23:45, geen regen meer, in trui en jas met de nodige flessen champagne en glazen naar het strand gelopen.

Het aftellen en nieuwjaar wensen ging volledig ongedwongen, alsof we een deel van de vrienden/familie waren. Uiteraard Champagne in overvloed.

Op het strand genoten van een vuurwerkshow in de haven  van Kaapstad, hét uitgaans- en  toeristencentrum van de stad.

Vanaf deze plaats:

“ALLE VRIENDEN EN FAMILIE DIE ONZE REISVERHALEN LEZEN --- DE ALLERBESTE WENSEN EN GEZONDHEID VOOR 2018”

Nieuwjaarsdag doorgebracht rond de haven de “Victoria & Albert Waterfront”. Zoals eerder gezegd, hét uitgaanscentrum en toeristenstrekpleister van de stad. Met diverse soorten winkels in de malls en daar omheen. Alles natuurlijk gewoon open, Nieuwjaarsdag of niet… de business must go on!

Dus hebben wij wat geshopt, muziek geluisterd, gerelaxed, en lunch en diner genuttigd.

Ten slotte, halfbewolkt, genoeg zon, een beetje wind en een temperatuur van 20-24 grd en de Tafelberg vrijwel continu in beeld, een zeer aangename dag!

1. Laura:
    2 januari 2018
    Haha, water besparen en de auto afspuiten, ik snap ‘em!
    Heerlijke foto’s weer, dank, goed om een stralende zon bij jullie te zien!

Dikke kussen van ons (met een dekentje op de bank)
  2. Hanneke Jasperse:
    3 januari 2018
    Jullie vanaf deze plek ook de beste wensen voor 2018. Geniet ervan.
  3. Bert Soeteman:
    4 januari 2018
    Jullie ook de beste wensen en een fantastisch 2018 gewenst. Dit vanuit een bewolkt Hoek van Holland met wat lichte regen en 7% C. Dus het begin van 2018 is voor jullie alvast goed.
  4. Ilonka:
    5 januari 2018
    wij wensen jullie een goed en gezond 2018, vanuit een stormachtig landje...